[Inwentaryzacja w LP] owady i inne

Marek Kowalski marek.kowalskitpb w gmail.com
Czw, 27 Wrz 2007, 11:28:58 CEST

22-09-07, Konrad Kata IOP <kata w iop.krakow.pl> napisał(a):
> To ja wrzucę takie krótkie uwagi na temat inwentaryzacji owadów wykonywanych
> i zlecanych przez Ndl. /.../

Witam!

Zoologowie - napiszmy i my cos, bo już dość mam borów z chrobotkiem,
które nie są chrobotkowymi :-)

A zatem ja mialem przyjemnosc działać w nietoperzach. Zalozenie bylo
takie - Nadleśnictwa zbierają informacje o obiektach nadających sie
dla nietoperzy, my przyjeżdzamy i kontrolujemy. RDLP Warszawa zrobila
jedna wspaniala rzecz - wziela na siebie finansowanie akcji, wiec nie
bylo targów i rozmów typu "E... do jednego zimowiska to może nie
przyjezdzajcie... Ile to wyniesie? Az tyle? E... to nie robimy".

A zatem - odbyły sie u nas dwie akcje, zimowa (kontrola zimowisk) oraz
letnia (kontrola kryjówek letnich).

Zimą nie było źle, prochu nie odkryliśmy, ale z 50 zimowisk wykryliśmy
(w warszawskiej 27), mimo tego, iż zaczelismy chyba 1 marca (skorwonki
juz ostro nadawaly...). Ja jezdzilem dzien w dzien do 21 marca, potem
było mi głupio - badania zimowisk wiosna... Generalnie - jedno
nadleśnictwo dziennie. Ja poza Warszawa jezdzilem takze po Olsztynie i
Bialymstoku :-)

Ogolnie informacje podawane przez nadlesnictwa były sensowne, bo w
zasadzie każda piwnica przydomowa sie nadaje dla nietoperzy...

Potem nadeszło lato - i tu kompletna kicha. Dostalismy wykazy (dużo
skromniejsze niż zimowe) kryjówek letnich, wykrytych przez LP. A co
sie okazalo? Okolo polowa (mocno plus minus, ale ja bym sie sklanial
do plus) tych kryjówek nietoperzy wyglądała tak. Przyjezdzam do
lesniczówki i Pan Lesniczy mowi "Tak, sa nietoperze na strychu. Na
pewno. Wieczorami, wie pan, lataja po podwórku, wiec musza tu byc".
Rekordem było "Sa nietoperze na strychu. Wie Pan, w zeszłym roku jeden
tu latał po podwórku...". Efekt - najczęściej zerowy.

Do tego - w niektórych nadlesnictwach jak dzwoniłem mówili "Wie Pan,
cos trzeba było podac..." I przyjazd okazywał się niepotrzebny...

Wynik - pięć nowych stanowisk nietoperzy :-) Na całą RDLP Warszawa!

Podsumowując:

1. Na pewno nasze działania nie miały nic wspólnego z ustaleniem
składu gatunkowego nietoperzy w Nadleśnictwie, a nawet z ustaleniem,
czy wystepują tu gatunki naturowe. Mazowsze i okolice to niż, zatem w
grę wchodzą 4 gatunki naturowe.

A. Zima. Ponieważ prowadzimy w okolo 250 zimowiskach monitorng
nietoperzy na tym terenie, niektóre wyniki można było dodac do
sprawozdan inwentaryzacyjnych. Zatem - dla porównania wyniki w
obiektach dla nas nowych, oraz w kontrolowanych przez nas stale.

- Nocek duży (zimą wybierający wielkie obiekty na kryjówki, czyli bez
szans na wykrycie). Wynik - stanowisk nowych nie wykryto, nocki duże
odnotowano na dwu znanych wczesniej stanowiskach
- Mopek (rzadko trafia sie w piwnicach, wiec szansa niewielka) -
odpowiednio 1 i 5
- Nocek łydkowłosy (rzadki po prostu..) - nie stwierdzony.
- nocek Bechsteina - do zeszłego tygodnia wydawało się, że na tym
terenie nie wystepuje :-)

B. Lato. Tu tylko dane z inwentaryzacji leśnej - gatunków tych nie stwierdzono.

Czyli - inwentaryzacja tą metodą sensu nie miala...

2. Co do podejscia w nadlesnictwach - rozne. Od fajnego, do:

"Wie Pan, nie ma po co ptrzyjezdzac, coś musielismy wpisac, to
wpisalismy [w wykaz kryjówek], ale szkoda czasu...."
"Proszę Pana, przecież to nie mają być jakieś poważne badania... Ktoś
od Was przyjedzie, pojezdzimy po lesie, obejrzymy te trzy piwniczki,
napiszecie sprawozdanie, my zaplacimy..."

Plus oczywiscie natrzekania, ze zawraca sie glowe...

Nastawienie fajne/niefajne oceniam tak po polowie...

A najfajniejsze - jeden podlesniczy, majac za zadanie poszukac
kryjowek nietoperzy, przelecial sie po wszystkich piwnicach wiejskich
na terenie swojego leśnictwa. Ale to wychowanek Andrzeja Węgla
(chiropterolodzy znaja...).

W sumie - jeden dzień na nadlesnictwo to za mało :-) Ale jest też
jeden pozytyw - jest szansa opracowywania jednego Nadl. rocznie, tak
solidnie...

Pozdrawiam

mk

Marek Kowalski