[Inwentaryzacja w LP] owady i inne

Konrad Kata IOP kata w iop.krakow.pl
Sob, 22 Wrz 2007, 09:17:50 CEST

Witam

To ja wrzucę takie krótkie uwagi na temat inwentaryzacji owadów wykonywanych
i zlecanych przez Ndl.

Sam wykonywałem kilka inwentaryzacji w RDLP Lublin i Krosno.

Plusy

Generalnie jeśli chodzi o inwentaryzację to inwentaryzacja jeśli została
przeprowadzona przez osobę znająca się na owadach ,poznanie lasów można
traktować jako  zadowalające. Wkońcu zebrano też dane literaturowe z terenu.
Oczywiście dłuższy okres byłby lepszy np. 2 - 3 sezony na chrząszcze.  Ale
zazwyczaj w przypadku dużych gat. takich jak jelonek czy kozioróg wiele już
w ndl. wiadomo. Kwestia motyli  w nadleśnictwach- gatunki w ogóle nie znane
przez leśniczych (ale to zrozumiałe w końcu dla nie wtajemniczonych trudne
gatunki).

Minusy

Metodyka już na poziomie zbierania wstępnych informacji nieciekawa  np. w
formularzach błędy były w nazwach gatunkowych. Przeglądając listę i
wykonując też całe opracowanie literaturowe zdziwiłem się ze np. pytają w
każdym ndl. o różanecznika żółtego skoro wiadomo ze jest tylko jedno
stanowisko a niestety każde ndl musiało na każdy gatunek wysłać kilka kopi
arkuszy A4 i napisać - gatunek nie występuje. Również siedlisko "Rzek
nizinnych i podgórskich."    - chyba nieopatrzona nazwa i ktoś uciął
końcówkę zmieniając sens całego siedliska itd.

Ale to miało być później zweryfikowane i wyprostowane.

Co do samych owadów: inwentaryzacja gatunków nieleśnych w lasach jest
troszkę dziwna ale tak to właśnie wyglądało, szukać trzeba było siedlisk
nieleśnych, prześwietleń czy na skrajach drzewostanów będących w
administrowaniu LP. Oczywiście można było takowe znaleźć, ale w wielu
przypadkach gatunki spotykano w  LP poza swym siedliskom. Nic taka
inwentaryzacja takie założenia.

Tylko niestety o liczebności i zasobności  gatunków mało będziemy wiedzieć
bo tak jak patrzę na swoje mapki wiele gat. naturowych mimo że poza lasami
występują licznie i szeroko na terenie LP spotykamy np. w jednym poddziale
lub w ogóle . Mapki zasięgów populacji pokazują np.  w lasach stanowią tylko
ułamek procenta całego zasięgu lokalnej populacji.

Co do metodyki bezkręgowców nie było takowej, to zapewne powoduje że różne
osoby mogły różnie "sobie inwentaryzować". Dopiero  ostatnio internetowe
formularze określiły co tak naprawdę będzie zbierane.

Pozdrawiam :)

Konrad Kata

 <http://www.kraska.eco.pl/> http://www.kraska.eco.pl/