[Inwentaryzacja w LP] inwentaryzacja - nieleśne

Jacek Herbich biojh w univ.gda.pl
Pon, 22 Paź 2007, 15:49:27 CEST

Witam
Przyroda (na szczęście) nie da się zaklasyfikować do szóstego miejsca po
przecinku, jak by chcieli niektórzy jej administratorzy. Musimy się z tym
pogodzić, że taka jest uroda tego niszczonego i odnawiającego się (jak
Feniks z popiołów) siedliska 3270 (ze wszystkimi dla nas niedogodnościami
klasyfikatorów, inwentaryzatorów itp.). Z drugiej strony, zaobserwowana
teraz w trakcie inwentaryzacji aktualna dynamika rzeki może sugerować
akumulacje namułów (z rosnącymi na nich Bidentetea) w określonych miejscach
częściej niż w innych w okresach krótko- lub średnioterminowych, tzn
lokalizacja siedliska teraz w danym miejscu może sugerować powtarzalność
zjawiska (i siedliska) w następnych latach. Leśników rozumiem - trzeba im
spokojnie wyjaśnić, że dynamika terofitów, do tego zależna od w pewnej
części nieprzewidywalnych zjawisk klimatycznych kształtujących przepływy
wody w rzekach, jest inna niż drzewostanów, do której są przyzwyczajeni i
której są nauczeni (choć z satysfakcją i radością odnotowuję, że leśnicy,
przynajmniej gdańscy, widzą i rozumieją również siedliska nieleśne - to
niezaprzeczalny sukces inwentaryzacji, co byśmy między sobą o niej złego nie
mówili, a jest tego do słusznego złego gadania niemało). A co do audytora -
to rzeka siedlisko zniszczyła, czyli procesy naturalne, a nie dopuściła do
tego ALP - to audytor powinien zrozumieć :-); tu jest raczej problem
audytora, który powinien znać i rozumieć Interpretation Manual i charakter
opisanych w nim siedlisk :-))). To samo w jeszcze bardziej jaskrawej postaci
jest z siedliskami nadmorskimi - np. klify aktywne muszą być niszczone przez
abrazję, żeby były klifami żywymi (choć niektórzy w dolinach rzek i na
brzegu morza, stabilizując co się da, dbają o to, żeby nam ta paskudna
przyroda nie niszczyła siedlisk :-))).
Serdeczności
Jacek Herbich