[Inwentaryzacja w LP] inwentaryzacja - nieleśne

Tadeusz Zając tzajac w iop.krakow.pl
Wto, 23 Paź 2007, 11:56:01 CEST

To nie jest takie proste. Utrzymanie tego siedliska w zasadzie zalezy nie
tylko od budowy koryta (czy jego uregulowania i nieuregulowania), ale i od
budowy najblizszej okolicy (np. szeroka dolina sprzyja erozji i nadmiarowi
osadow sprzyjajacych powstawaniu lach), nachylenia koryta i predkosci wody
oraz odpowiedniej dostawy osadow, czesto daleko od miejsca wystepowania
lachy. W zasadzie wystepowanie tego siedliska kwalifikuje do ochrony nie
sama lache, ale cale koryto, czy homogeniczny odcinek rzeki, zas przy
opiniowaniu ew. wplywu inwestycji nalezy zalwsze brac pod uwage wszystko co
dzieje sie w zlewni, zgodnie z river continuum concept.
Zmapowanie lachy z dokladnoscia do milimetrow nic tutaj nie nosi i jest w
zasadzie bez sensu wobec dynamiki tego siedliska.

Tadek Zajac

----- Original Message -----
From: "Michał Falkowski" <mfzuraw w wp.pl>
To: <InwentaryzacjaLP w kp.org.pl>
Sent: Sunday, October 21, 2007 10:07 AM
Subject: [Inwentaryzacja w LP] inwentaryzacja - nieleśne

Witam
Kilka refleksji odnośnie siedlisk nieleśnych. Prawdziwy kłopot miałem z
zalewanymi mulistymi brzegami rzek (3270) i nie dotyczyło to kwestii
rozpoznawania :-).
Współpracując z BULiGL w zakresie inwentaryzacji siedlisk na obszarach
Natura byłem zobligowany do ich wykazania dokonując pomiaru GIS z
zapisywanie współrzędnych w formacie dziesiętnym, tj. pokazującym
stopnie i dziesiętne części stopnia z dokładnością do sześciu miejsc po
przecinku. Dodatkowo dokumentuje to wszystko zdjęciem fotograficznym. W
przypadku inwentaryzacji w LP  wyczuwałem wyraźną niechęć leśników do
tego siedliska (którzy na ogół byli bardzo przychylni całej akcji).
Dlaczego? Zacytuję zdanie, które usłyszałem a które w pełni wyraża ich
obawy – "Panie po co to inwentaryzować? Przyjdzie wielka woda na wiosnę
i śladu po tym nie będzie, a ja będę miał kłopoty bo mi audytor będzie
zarzucał, że zniszczyłem siedlisko. Z nimi nie ma dyskusji. Mają w
swoich kajetach, że jest i ma być".
Jak wszyscy wiemy są to bardzo nietrwałe w czasie siedliska, których
rozmieszczenie jest bardzo dynamiczne i zmienne, całkowicie zależne od
kapryśności rzeki. Czy zatem jest wskazane, aby temu siedlisku poświęcać
tak szczegółową uwagę? Może  lepiej założyć obligatoryjnie, że jeżeli
mamy do czynienia z rzeką nieuregulowaną, meandrującą to występują lub
mogą tu występować warunki do powstawania tego typu siedlisk i nie bawić
się w sześć cyferek po przecinku. Zdaje sobie bowiem sprawę, że w
niedalekiej przyszłości (być może już za rok), zinwentaryzowane przeze
mnie stanowiska tego siedliska przestaną z przyczyn naturalnych w tych
miejscach istnieć.
To tylko jeden orzechów do zgryzienia, które mi pozostały po
inwentaryzacji...

pozdrawiam
Michał Falkowski