[Inwentaryzacja w LP] inwentaryzacja - nieleśne

Michał Falkowski mfzuraw w wp.pl
Nie, 21 Paź 2007, 10:07:39 CEST

Witam
Kilka refleksji odnośnie siedlisk nieleśnych. Prawdziwy kłopot miałem z
zalewanymi mulistymi brzegami rzek (3270) i nie dotyczyło to kwestii
rozpoznawania :-).
Współpracując z BULiGL w zakresie inwentaryzacji siedlisk na obszarach
Natura byłem zobligowany do ich wykazania dokonując pomiaru GIS z
zapisywanie współrzędnych w formacie dziesiętnym, tj. pokazującym
stopnie i dziesiętne części stopnia z dokładnością do sześciu miejsc po
przecinku. Dodatkowo dokumentuje to wszystko zdjęciem fotograficznym. W
przypadku inwentaryzacji w LP  wyczuwałem wyraźną niechęć leśników do
tego siedliska (którzy na ogół byli bardzo przychylni całej akcji).
Dlaczego? Zacytuję zdanie, które usłyszałem a które w pełni wyraża ich
obawy – "Panie po co to inwentaryzować? Przyjdzie wielka woda na wiosnę
i śladu po tym nie będzie, a ja będę miał kłopoty bo mi audytor będzie
zarzucał, że zniszczyłem siedlisko. Z nimi nie ma dyskusji. Mają w
swoich kajetach, że jest i ma być".
Jak wszyscy wiemy są to bardzo nietrwałe w czasie siedliska, których
rozmieszczenie jest bardzo dynamiczne i zmienne, całkowicie zależne od
kapryśności rzeki. Czy zatem jest wskazane, aby temu siedlisku poświęcać
tak szczegółową uwagę? Może  lepiej założyć obligatoryjnie, że jeżeli
mamy do czynienia z rzeką nieuregulowaną, meandrującą to występują lub
mogą tu występować warunki do powstawania tego typu siedlisk i nie bawić
się w sześć cyferek po przecinku. Zdaje sobie bowiem sprawę, że w
niedalekiej przyszłości (być może już za rok), zinwentaryzowane przeze
mnie stanowiska tego siedliska przestaną z przyczyn naturalnych w tych
miejscach istnieć.
To tylko jeden orzechów do zgryzienia, które mi pozostały po
inwentaryzacji...

pozdrawiam
Michał Falkowski

Paul Oakenfold - najdroższy DJ świata
już 7 grudnia wystąpi w Hali Stulecia we Wrocławiu.
Zobacz więcej:
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fcorto.www.wp.pl%2Fas%2Fgaleria.html&sid=61