[Inwentaryzacja w LP] murawy kserotermiczne

Paweł Pawlikowski p.pawlikowski w uw.edu.pl
Pią, 19 Paź 2007, 14:17:46 CEST

to ja kolejny kamyczek dorzucam ;-)

Chodzi o granicę między 91D0-2 (bór bagienny Vaccinio uliginosi-Pinetum) a
7110 (żywe torfowiska wysokie, Oxycocco-Sphagnetea).

O ile mi wiadomo, podczas obecnej inwentaryzacji, większość płatów mszaru
sosnowego Ledo-Sphagnetum magelanici z luźnym, niskim drzewostanem sosnowym,
zaliczonych zostało do 91D0 (bo był drzewostan, więc lądowały tam "z
automatu" i nikt sobie tym więcej głowy nie zawracał).

Co powinniśmy brać pod uwagę przy odróżnianiu 91D0-2 (Vu-P) od 7110 (L-Sm)?
Florystycznie (i ekologicznie) należałoby chyba jako 7110 traktować również
niskie drzewostany sosnowe (i sosnowo-brzozowe), o mizernych przyrostach,
warstwie mszystej zdominowanej absolutnie przez torfowce (np. > 80%) i z
niewielkim udziałem / brakiem wszystkich trzech borówek (Vaccinium), za to z
Ledum i Eriophorum.

Natomiast jako 91D0-2 - drzewostany o wyższej bonitacji, z wyraźnym udziałem
mchów borowych (Pleurozium, Hylocomnium) w warstwie mszystej, z runem, gdzie
oprócz Ledum, decydująca rolę mają borówki (Vaccinium).

Co o tym sądzą Szanowne Koleżanki i Koledzy Botanicy?

Z innych mszarnych "kwiatków" dochodzi jeszcze np. kwestia rozróżnienia 7140
od 7110, w sytuacji ewdentnego udziału w zasilaniu wód gruntowych...

Paweł Pawlikowski