[Inwentaryzacja w LP] bór bagienny - torfowisko

Tomasz Załuski tbotanik w wp.pl
Sob, 20 Paź 2007, 15:01:36 CEST

Dnia 19-10-2007 o godz. 14:17 Paweł Pawlikowski napisał(a):
> to ja kolejny kamyczek dorzucam ;-)
>
> Chodzi o granicę między 91D0-2 (bór bagienny Vaccinio uliginosi-Pinetum) a
> 7110 (żywe torfowiska wysokie, Oxycocco-Sphagnetea).
>
> O ile mi wiadomo, podczas obecnej inwentaryzacji, większość płatów mszaru
> sosnowego Ledo-Sphagnetum magelanici z luźnym, niskim drzewostanem
> sosnowym,
> zaliczonych zostało do 91D0 (bo był drzewostan, więc lądowały tam "z
> automatu" i nikt sobie tym więcej głowy nie zawracał).
>
> Co powinniśmy brać pod uwagę przy odróżnianiu 91D0-2 (Vu-P) od 7110
> (L-Sm)?
> [...]

Sprawa borów bagiennych (91D0-2) a żywych torfowisk wysokich (7110),
przy czym do grupy lasów bagiennych dodaję - bardzo częste na badanych
przeze mnie terenach - brzeziny bagienne (91D0-1), bo problem jest
analogiczny:

1. Zgadzam się całkowicie z Pawłem Pawlikowskim, że powinniśmy jako typ
torfowisk wysokich (7110) uznawać takie uklady ekologiczne, gdzie udział
młodej sosny (lub brzóz) jest wprawdzie duży (zwarcie nawet >50-60%),
ale dominują jeszcze wyraźnie gatunki torfowiskowe, a roslin typowych
dla borów (mchy borowe, Vaccinium sp. div.) jeszcze jest brak lub prawie
brak.

2. "Odruch" zaliczania w/w postaci torfowisk do borów (brzezin)
bagiennych jest wynikiem postrzegania przyrody przez istniejące w naszej
świadomości schematy, m.in. fitosocjologiczne, co potwierdza świetnie
sfomulowana myśl kol. Pawła Pawlikowskiego: "bo był drzewostan, więc
lądowały tam "z automatu" i nikt sobie tym więcej głowy nie zawracał".
Moze nawet z fitosocjologicznego punktu widzenia takie postacie
torfowisk można (lub trzeba?) traktowac jako zbiorowiska inicjalnych
stadiów bagiennych borow lub brzezin, ale w przypadku Natura 2000
powinnismy pamietać, ŻE DAJEMY DIAGNOZE CAŁEGO UKLADU EKOLOGICZNEGO
(="siedlisko" przyrodnicze), a nie tylko roslinności i to pojmowanej
schematycznie.

3. Osobiście przyznaję się, że w/w problem dotyczyl i mnie, a kryteria
wyróżniania obu typów siedlisk przyrodniczych ewoluowały. Początkowo
własnie zadzialałem "z automatu", ale potem coś mi sie nie zgadzalo...
Definitywnie "przypieczętowały" całą sprawę rozmowy z mlodymi
przyrodnikami: koordynatorem tematu w jednym z nadlesnictw i młodą moją
współpracownicą. Obie osoby - zreszta swietnie postrzegajace przyrodę -
problem rozwiązaly własciwie. Tak przy okazji - jakże cenne sa czasem
spojrzenia mlodych ludzi, nie uwikłanych jeszcze w istniejące w naukach
schematy:)

4. Konsekwencje odpowiedniej diagnozy są bardzo wazne dla praktycznej
ochrony przyrody i dla gospodarki lesnej. Omawiany układ ekologiczny
jako torfowisko ma lepsze szanse zachowania swojej roslinności i
warunków wodnych (bo zatrzymamy proces sukcesji przez wycięcie
drzewostanu), a rownież jako "siedlisko nieleśne" nie jest trudnym
problemem dla lesników!

Pozdrawiam! - Tomasz Załuski

Paul Oakenfold - najdroższy DJ świata
już 7 grudnia wystąpi w Hali Stulecia we Wrocławiu.
Zobacz więcej:
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fcorto.www.wp.pl%2Fas%2Fgaleria.html&sid=61