[Inwentaryzacja w LP] inwentaryzacja naskalnych

Paweł Pawlikowski p.pawlikowski w uw.edu.pl
Sob, 29 Wrz 2007, 20:50:52 CEST

Witam,
traktowanie Aegopodion podagrariae, antropogenicznych, nitrofilnych okrajków jako siedliska "naturowego" nie bardzo mi się podoba. Idąc tym tropem, należałoby do "Natury" zaliczać np. zapuszczone niemieckie cmentarzyki rozsiane po mazurskich lasach, a także niektóre przychacia...

Ja tego nie zaliczałem, właśnie ze względu na zacytowany przez pana Kucharzyka fragment:

" Nitrophilous edge communities comprising only basal, common species in the region have no conservation priority. These tall herb communities could also develop in wet meadows, let lie fallow, without any cutting. Large areas of wet meadows let lie fallow and neophyte communities with /Helianthus tuberosus/, /Impatiens glandulifera/, should not be taken into account."

Jeśli chodzi o Filipendulion, to przecież skoszenie tego powoduje zwykle, że zaliczylibyśmy to do Calthion/Molinion/Alopecurion. Takie zapuszczone łączki klasyfikowałem jako 6510.

Co innego ziołorośla Petasites hybridus w sąsiedztwie źródlisk - te zaliczałem do 6430 (np. w ndl. Gołdap, NE Polska).

Pozdrawiam,
Paweł Pawlikowski

PS. Wydaję mi się, że na dobrą sprawę, niemal wszystkie "welony" w Polsce, ze względu na udział (dominację!) neofitów, nie powinny być traktowane jako siedlisko N2000.