[Inwentaryzacja w LP] inwentaryzacja naskalnych

Stanisław Kucharzyk skucharzyk w bdpn.pl
Czw, 27 Wrz 2007, 20:28:06 CEST

Witam
Widzę, że zrobiłem wielki błąd, że nie sięgnąłem od razu do oryginalnego Podręcznika ;-)
Chociaż z drugiej strony ziołorośla pokrzywowo-podagrycznikowe z Aegopodion podagrariae chronione hmm.... Ale może jednak nie bo: " Nitrophilous edge communities comprising only basal,
common species in the region have no conservation priority. These tall herb communities could also
develop in wet meadows, let lie fallow, without any cutting. Large areas of wet meadows let lie fallow
and neophyte communities with /Helianthus tuberosus/, /Impatiens glandulifera/, should not be taken into
account."
Po przyjrzeniu się widzę, że całe nasze bieszczadzkie połoniny (z Calamagrostis arundianacea) do tego siedliska trafić powinny.
6430 *Hydrophilous tall herb fringe communities of plains and *
*of the montane to alpine levels *
PAL.CLASS.: 37.7 and 37.8
*1)*
37.7 - Wet and nitrophilous tall herb edge communities, along water
courses and woodland borders
belonging to the /Glechometalia hederaceae /and the /Convolvuletalia
sepium /orders (/Senecion fluviatilis/,
/Aegopodion podagrariae/, /Convolvulion sepium/, /Filipendulion/).
37.8 - Hygrophilous perennial tall herb communities of montane to alpine
levels of the /Betulo-/
/Adenostyletea /class.
*2)*
Plants: 37.7 - /Glechoma hederacea/, /Epilobium hirsutum/, /Senecio
fluviatilis/, /Filipendula ulmaria/,
/Angelica archangelica/, /Petasites hybridus/, /Cirsium oleraceum/,
/Chaerophyllum hirsutum/, /Aegopodium /
/podagraria/, /Alliaria petiolata/, /Geranium robertianum/, /Silene
dioica/, /Lamium album/, /Lysimachia /
/punctata/, /Lythrum salicaria, Crepis paludosa/; 37.8 - /Aconitum
lycoctonum /(/A. vulparia/), /A. napellus/,
/Geranium sylvaticum/, /Trollius europaeus/, /Adenostyles alliariae/,
/Peucedanum ostruthium/, /Cicerbita /
/alpina/, /Digitalis grandiflora/, /Calamagrostis arundinacea, Cirsium
helenioides/.
*3) *
Corresponding categories
United Kingdom classification: "U17 - /Luzula sylvatica-Geum rivale
/tall herb community".
German classification: "390101 krautiger Ufersaum an besonnten
Gewässern", "39050101 feuchter
Staudensaum der planaren bis submontanen Stufe", "390102 krautiger
Ufersaum an beschatteten
Gewäsern (z.B. mit /Cardamine amara/, Bitteres Schaumkraut)", "35020203
nährstoffreiche,
Feucht- bzw. Naßgrünlandbrache der planaren bis submontanen Stufe",
"35020303
nährstoffreiche, Feucht- bzw. Naßgrünlandbrache der planaren bis
hochmontanen Stufe",
"39050201 montane bis hochmontane Hochstaudenflur", "39050202 montane
bis hochmontane
Hochgrasflur (/Calamagrostion arundinaceae/)", "6701 subalpine bzw.
alpine Hochstaudenflur
(Alpen)".
Nordic classification: "126 Högörtängsvegetation".
*4)*
Similar communities to 37.8, with a weak development, occur at lower
altitude along rivers and forest
borders (in Wallonia -Belgium for example). Nitrophilous edge
[...]
A w polskim podręczniku ani słowa o traworoślach z Betulo-Adenostyletea tylko sensu sticto ziołorośla.
Tak więc co sądzicie o naszych połoninach pasują do 6430 czy nie?
Pozdrawiam
Stanisław Kucharzyk