[Inwentaryzacja w LP] siedliska przyrodnicze - jak to wyszło

Remigiusz Pielech remekpielech w o2.pl
Wto, 18 Wrz 2007, 21:41:49 CEST

Witam,

Tomasz Wilżak <t.wilzak w wp.pl>:

>     Pewnym uzupelnieniem  "Inwentaryzacji w LP" jest
> "inwentaryzacja BULiGL" (która trwa, bodaj od 2-3  miesięcy na
> gruntach nieLP w obszarach - nie wiem czy wszystkich - N2k;  zlecona
> BULiGL). Metody "inwentaryzacji  w LP" i "inwentaryzacji BULiGL"
> prawdopobobnie mają zbliżone założenia, a  ich wyniki będą podobnej
> jakości, dlatego może warto rozszerzyć zakes  zaintersowania listy
> również na tę inwentaryzację uzupłniającą.

odnośnie podobieństwa metod inwentaryzacji ww. instytucji to różnice
były znaczne. Otrzymałem materiały dot. inwentaryzacji od jednego z
oddziałów BULiGL i, krótko mówiąc, ich założenia metodyczne są wzięte
z kosmosu (zamieszczam w załączniku). W skrócie można je zawrzeć w kilku
punktach:

1. Każdy płat siedliska/wystąpienie gatunku opisuje się na karcie
   dokumentacji źródłowej i opatrzone szkicem terenowym (!)
2. UWAGA: Najlepsze "Każde opisywane siedlisko przyrodnicze musi byc
   sfotografowane aparatem cyfrowym o matrycy minimum 3 megapiksele
   w kolorze. Fotografia musi pokazywac wyglad ogólny siedliska. W
   razie potrzeby należy dodatkowo wykonac kilka zdjec z różnych ujec,
   badz ukazujacych szczegóły w wygladzie siedliska. W kadrze każdego
   zdjecia należy umiescic tablice koloru białego z czarnym literami o
   wielkosci takiej, by była zapewniona czytelnosc napisu na odbitce
   formatu 10x15 cm. Tablica nie może zajmowac wiecej niż 10%
   powierzchni kadru. Na tablicy musi byc umieszczony kod obszaru
   Natura 2000, nr Oddziału BULiGL, nr kierownika zespołu
   inwentaryzacyjnego, nr karty dokumentacji zródłowej, nr zdjecia,
   w nastepujacym formacie: PLcnnnnn-nn-nn-nn-nn (np.
   PLH24553-01-06-03-1). Numery zdjec (ostatnia liczba) należy
   odnotowac na odpowiedniej karcie dokumentacji zródłowej."
3. Każdy obiekt opisany karta dokumentacji zródłowej musi miec swoja
   reprezentacje na szkicu. Szkic należy prowadzic na wydruku
   ortofotomapy w skali 1:10 000, a tam gdzie jest niedostepna – na
   wydruku mapy topograficznej w skali 1:10 000. W przypadku, gdy
   wskazane jest przedstawienie sytuacji w wiekszej skali, szkic
   należy wykonac na odwrocie karty dokumentacji zródłowej badz na
   dołaczonej kartce. ROTFL
4. Oczywiście bardzo dużo miejsca poświęcono metodom pomiaru w
   terenie, zalecając m. in. każdego dnia przed wyjściem w teren
   sprawdzenie przewidywanej dokładności pomiaru GPS na danym obszarze
   i wiele wiele innych dobrych rad.

Ponadto wszystko w oparciu o "spenetrowanie obszaru N2k w stopniu
minimalizującym ryzyko przeoczenia elementów środowiska przyrodniczego
podlegających inwentaryzacji".

Tak więc metodyka BULiGL jest wspaniała, ale IMHO niewykonalna
dostepnymi zasobami ludzkimi i srodkami. Opracowując bardzo
szczegółowe i profesjonalne metody badawcze zapomniano o aspekcie
praktycznym. Mozna się więc spodziewać, że albo nie zrobiono tam nic,
albo zrobiono cokolwiek aby się z zadania jakimś cudem wywiązać.

Wracając jednak do inwentaryzacji w Nadleśnictwach:

> Automatyczne wyszukanie algorytmami

Niestety wyniki preselekcji nie dały zadowalających rezultatów. Być
może same algorytmy są dobrze opracowane, ale jakość informacji w
bazach taksacyjnych pozostawia wiele do życzenia. I tak np. w
Nadleśnictwie Ruszów (RDLP Wrocław) 90% wydzieleń, w których
preselekcja wskazywała 91D0, do bory świeże. Co ciekawe, najładniejsze
fragmenty 91D0 odnalezione w terenie nie były wogóle "wyłapane"
poprzez preselekcje... Takie przykłady można zapewne mnożyć.

> zaangażowanie leśniczych

zarówno zaangażowanie, jak i poziom wiedzy/uświadomienia lesniczych
pozostawia wiele do życzenia. Poniżej najbardziej typowe
praktyki/reakcje/sformułowania, z którymi się spotkałem:

1. W tabeli preselekcyjnej wszystkim wynikowym wydzieleniom
   "zawierającym" jakies siedlisko przypisywano wartośc '3', czyli "u
   mnie nic nie ma i dajcie mi spokój"
2. "Tam jest naprawdę ładnie i to też dałem do tej Natury..."
3. "Panie, ja myślę że przez tą Naturę to my sami dla siebie pętle
   kręcimy" - leśniczowie (podobnie jak ich nadleśniczy) nie mają
   fioletowego pojęcia co to jest Natura 2000 i boją się, że
   zabroni im się w lasach prowadzenia gospodarki.

Były tez perełki, czyli leśniczowie którzy postarali się i przyłożyli
do weryfikacji danych preselekcyjnych. Niestety ich znajomość siedlisk
mocno uposledziła wyniki ich pracy.

> Jakość pracy leśniczego

W Nadleśnictwie Jugów zostałem poproszony o weryfikację ich siedlisk
leśnych na kilku wybranych wydzieleniach (obudzili się w pierwszej
połowie sierpnia i na porządną weryfikację terenową nie było juz
czasu). Tak więc odwiedziłem kilka powierzchni i poprawnie
zidentyfikowano siedliska przyrodnicze w 25% wydzieleń (włączając w to
nieuwzględnianie danego wydz. jako siedliska)

>jak to wyszło

oczywiście różnie w poszczególnych Nadleśnictwach. Przypuszczam, że
niektóre z nich robiły wszystko we własnym zakresie. Inne niby
zaangażowały specjalistów, ale to wszystkiego nie rozwiązało.
Gdzieniegdzie czekano do ostatniej chwili i podpisywano umowę w taki
sposób, że na prace terenowe pozostawał tydzień. Te wyniki muszą być
traktowane wyłącznie jako wstepne, pobieżne rozpoznanie.

>ogólne wrażenie

Osobiście widzę pozytywnie perspektywy współpracy przyrodników i
leśniczych. Sami często podkreślają, że coś chcą objąć ochroną,
coś innego jest cenne, ale nie mają (albo nie wiedzą że mają)
odpowiednich instrumentów i możliwości. I tu własnie pojawia się pole
do dalszej współpracy. Jednak kluczową sprawą jest poszerzenie
świadomości przyrodniczej leśniczych. Spotkałem się z kilkoma
rodzajami praktyk w ich mniemaniu "proekologicznych", jak np.
zwiększanie małej retencji (obecny projekt w LP) poprzez zbudowanie
stawu na źródlisku (na szczęście nie zrealizowany)... To samo dotyczy
prób zmiany sposobu gospodarowania uzytkami zielonymi. Łąki i
pastwiska pod zarządem Nadleśnictw to zwykle najuboższe i najgorzej
zachowane fragmenty w danym regionie. Wspomniane już wcześniej
sadzenie egzotów (topinambur czy dawniej tawuła) to kolejne perełki.

Tyle na razie

Pozdrowienia
Remek Pielech