[Inwentaryzacja w LP] siedliska przyrodnicze - jak to wysz³o

Tadeusz Zaj±c tzajac w iop.krakow.pl
Wto, 18 Wrz 2007, 15:00:33 CEST

A czy mozna sie dowiedziec, co gdzie kto robil ? W jakiej RDLP np. kto robil
ptaki, kto mieczaki, kto siedliska ?
Pytam, bo byloby milo wymienic doswiadczenia w wielu przypdkach moznaby
pomyslec o opublikowanu wynikow.

Tadek Zajac

dr Tadeusz Zajac

Instytut Ochrony Przyrody PAN
Institute of Nature Conservation
Polish Academy of Sciences

31-120 Krakow, Mickiewicza 33

tel. +48 12 632 22 21 ext. 122
fax +48 12 632 24 32
----- Original Message -----
From: "Ewa Szczesniak" <ewaszcz w biol.uni.wroc.pl>
To: <inwentaryzacjalp w kp.org.pl>
Sent: Tuesday, September 18, 2007 3:15 PM
Subject: Re: [Inwentaryzacja w LP]siedliska przyrodnicze - jak to wysz³o

Jak to siê ³adnie mówi 'robi³am' niele¶ne w Z³otoryi.
Ogólne wra¿enia s± takie:

> Automatyczne wyszukanie algorytmami

Kompletnie do bani.
Klasyfikacja nieprzystaj±ca do rzeczywisto¶ci, najlepsza kategoria to
'wy³±czone z u¿ytkowania', gdzie by³o wszystko, oraz 'bagna', gdzie
wbrew pozorom tak¿e by³o wszystko, od suchych do³ów po stawach, przez
stawy hodowalne, ¼ródliska, stare wyrobiska po wysypiska ¶mieci. Ale
organizacja administruj±ca lasami nie ma obowi±zku znaæ siê na takich
niuansach i to mnie jako¶ szczególnie nie denerwowa³o.
Bardziej wkurzaj±ca by³a naprawdê wysoka nieaktualno¶æ danych.
Rozumiem, ¿e jak na ³±ce s± 5 letnie samosiejki i le¶niczy mówi, ¿e
to jest zostawione do naturalnej sukcesji ( w ramach zalesiania
gruntów), to w wykazie jeszcze funkcjonuje jako ³±ka.. ale 40.letnie
sosny? Spora czê¶æ ³±k od lat jest zaorana i u¿ytkowana jako pola.
Niezwykle zmienne okaza³y siê te¿ poletka ³owieckie..
Btw. czy mania sadzenia topinambura w ¶rodku lasu na hektarach pola
to nasza dolno¶l±ska specjalno¶æ, czy gdzie indziej te¿ sobie
podk³adamy tê bombê?

> Jako¶æ pracy i poziom zaanga¿owania le¶niczego na tych wynikach

Bardzo wa¿na. W przypadku miejsc wystêpowania potencjalnych
zbiorowisk niele¶nych le¶niczy i podle¶niczy i ich znajomo¶æ terenu
to by³a podstawa. Wykaz otrzymany z nadle¶nictwa w zderzeniu z ich
wiedz± najczê¶ciej sypa³ siê jak domek z kart. Zw³aszcza jak
nadle¶nictwo nie uwzglêdni³o w wykazie powierzchni przez nich
wskazanych :D

> Mimo szkoleñ i starañ zupe³nie zawiod³y próby wyszukiwania i
> identyfikowania siedlisk niele¶nych przez le¶niczych. Nawet gdy bardzo siê
> starali, wiarygodno¶æ by³a nie wiêksza ni¿ 20-30%. Tego wiêc nie da siê
> nauczyæ w ci±gu 1 roku.

To fakt, ale faktem te¿ jest, ¿e akurat ta wiedza najbardziej odbiega
od kierunku ich kszta³cenia, a materia³ napraawdê wielki. W sumie u
mnie tylko w jednym le¶nictwie le¶niczy wy³apa³ praktycznie wszystko
i prawid³owo zaklasyfikowa³, ale to by³ przyrodnik bardziej, a nie
le¶nik :).
W czê¶ci nawet nie podejmowali siê klasyfikacji - za³o¿yli, ¿e skoro
fachowiec ma to zweryfikowaæ, to oni tylko wykazuj±, gdzie trzeba
sprawdziæ. I w³a¶ciwie w tej sytuacji to by³o optymalne wyj¶cie.
My¶lê, ¿e ocena klasyfikacji siedlisk niele¶nych robionych przez
nadle¶nictwa we w³asnym zakresie dostarczy bardzo ciekawych wyników.

Niech nikt te¿ nie mówi, ¿e le¶niczy zna bagna w
> swoim le¶nictwie - z regu³y nawet le¶niczowie z 20-letnim sta¿em w ¿yciu
> na
> bagnie nie byli (z wyj±tkiem poluj±cych :-).

S± tacy, o dziwo niepoluj±cy :D
A za to niektórzy poluj±cy byli w stanie mi tylko powiedzieæ, ¿e tam
i tu w bagienku ustrzelili dzika, po czym bagienko okazywa³o siê
rozdeptanym przez zwierzynê wodopojem przy potoku. Dobrze, ¿e by³a
te¿ na ¶wie¿o inwentaryzacja gatunków chronionych, wiêc dawa³o siê
co¶ wyciagn±æ pytaniami o torfowce, bagno czy rosiczki.

> I niech nikt nie opowiada, ¿e w
> opisie taksacyjnym s± jakiekolwiek prawdziwe informacje na temat bagien!

Heh..
Amen :)

> Najbardziej problematyczna jest klasyfikacja ³±k - nie uda³o siê do koñca
> nad tym zapanowaæ i ujednoliciæ podej¶cia.

Taa... klasyfikacja ³±ki swie¿o po orkanowaniu.. miejscami wysoko¶æ
ciêcia = poziom gruntu. To tak abstrahuj±c od podej¶cia, które
faktycznie mog³o byæ bardzo subiektywne.

> wprowadzanie na serwer
> Mo¿e tu powstac wiele b³êdów. DGLP pogania³a nadle¶nictwa wymy¶laj±c
> nierealne terminy, a równocze¶nie poprawiaj±c w trakcie oprogramowanie.
> Dosta³em informacje, ¿e wiele prawid³owych wpisów "nie wchodzi³o" na
> serwer
> - i wcale nie wiem, czy ostatecznie zosta³y powpisywane. Je¿eli nie
> zostanie
> zorganziowana jeszcze jedna runda przes³ania nadle¶nictwom ich materia³ów
> ich sprawdzenia, to wyniki posiadane przez DGLP mog± byæ doniczego.

Poza tym w przypadku siedlisk o ma³ych rozmiarach, np wychodnie
skalne, siedz±cych w ¶rodku wydzielenia, centralnie, nie mo¿na by³o
tego wrzuciæ do bazy, bo centralne po³o¿enie oznacza³o, ¿e siedlisko
zajmuje prawie ca³e wydzielenie. I wklepuj±cy musieli to obchodziæ.

>  Praktycznie ka¿dy le¶niczy pyta³ siê "co dalej z tym bêdzie". Trzeba
> koniecznie popracowaæ nad propozycj± odpowiedzi na to pytanie!

To fakt.
Dyplomatycznie bajerowa³am, ¿e powstaje ogólnopolska baza danych, co
pozwoli oszacowaæ zasoby, ewentulanie okre¶liæ stopieñ zagro¿enia i
wskazaæ najcenniejsze obszary. Co w sumie jest prawd±, nie ca³± i
mocno wodolejn±, ale jednak. Baza powstaje, jakie¶ cenne obszary
zosta³y wskazane do ochrony. Przynajmniej u nas.
Ale czy wiadomo tak naprawdê, co z tym dalej bêdzie?

> O dziwo, raczej jednak nie przeklinali tej roboty, a czê¶æ (spora!)
> twierdzi³a nawet ¿e "dobrze ¿e to robimy bo wreszcie mo¿na popatrzeæ na
> las
> przyrodniczo". W kilku nadle¶nictwach mialem te¿ bardzo zaanga¿owane osoby
> biurze n-ctwa (a niekiedy nawet nadle¶niczych osobi¶cie). Jest spory
> potencja³, by teraz postaraæ siê chroniæ te siedliska!

Przeciwni samej akcji jako takiej nie byli, ale sposób jej
przeprowadzenia wzbudza³ opory.
Kilku pyta³o, dlaczego inwentaryzacjê niele¶nych maj± robiæ
nadle¶nictwa, skoro oni z definicji s± powo³ani do czegos innego. A
czy nie przeklinali.. Tutaj mia³am kilka rozmów, gdzie w koñcu siê
rozkrêcali i uszczê¶liwieni zdecydowanie nie byli. Zw³aszcza ¿e nadal
musz± ekstra zapieprzaæ usuwaj±c szkody po Cyrylu, robiæ
inwentaryzacjê siedlisk le¶nych, gatunków, a do tego maj± prowadziæ
normaln± dzia³alno¶æ. A tu co i rusz zwala im siê kto¶, kogo trzeba
woziæ i pokazywaæ jakie¶ dziwne miejsca. Do tego znaczna czê¶æ
inwentaryzacji by³a robiona w sezonie urlopowym i w wiêkszo¶ci
le¶nictw by³ tylko le¶niczy lub tylko podle¶niczy.

Jedno muszê przyznaæ - ogólnie wspó³pracowa³o siê dobrze. Oczywi¶cie
byli bardziej zaanga¿owani i olewusy, którzy szli po najmniejszym
oporze, ale  chyba niczego innego nikt z nas siê nie spodziewa³ (ja
siê spodziewa³am wiêkszego olewactwa, muszê siê przyznaæ..).
Mia³am wra¿enie, ¿e siê trochê tej akcji obawiaj±, co wyp³ywa³o z
faktu, ¿e nie wiedzieli, co z tym dalej bêdzie i jakie mog± byc dla
nich koñcowe efekty. A to ju¿ chyba m.in. trochê nasza wina.

Pozdrowienia - Ewa

PS. Mówi³am, ¿e jak maj± jakie¶ problemy ze zbiorowiskami le¶nymi,
niech pytaj±, bo lasy robili we w³asnym zakresie. Okaza³o siê, ¿e
najbardziej problematycznym zbiorowiskiem do wy³apania by³o Aceri-
Tilietum. Problemy stwarza³y te¿ resztkówki ³êgów. A naprawdê duzym
problemem by³a klasyfikacja ciep³olubnych postaci kwa¶nych
podgórskich d±brów, bardzo cennych, bardzo bogatych, a kompletnie nie
uwzglêdnionych w bazie. I pod³±czane by³y pod gr±dy albo pod ni¿ow±
kwa¶n± d±browê... Ech..

           Ewa Szczesniak
        Instytut Biologii Roslin
       Uniwersytet Wroclawski