[Inwentaryzacja w LP] Podsumowanie - RDLP DSl, nieleśne

Michał Smoczyk msmoczyk w biol.uni.wroc.pl
Czw, 18 Paź 2007, 16:57:06 CEST

Pawel Pawlaczyk napisał(a):

> Filipendulion to na pewno nie 6510. W 6430 zgodnie z EU manualem da się
> wsadzić.

Zgadzam się w zupełności, to nie 6510. Jak już pisałem wcześniej w
trakcie inwentaryzacji wciągaliśmy do 6430.

> 6230 to oczywiście nie każda kępka bliźniczki; ja to zwykle w praktyce
> kartuję (na niżu!) dopiero wtedy jak jest jakaś goryczka, storczyk, albo
> chociaż krzyżownica... Czyli wcale nieczęsto.

Dokładnie, warunkiem wykazywania jest bogactwo florystyczne, a takich
płatów nie jest wiele. Na terenach leśnych, gdzie inwentaryzowałem nie
było ich prawie wcale. Wąskich pasów z bliźniczką ubogich
florystycznie na brzegach lasu nie wykazywałem.

> 6510 jest dla mnie też problemem - tj. problem polega na tym, gdzie upchnąć
> piękne nie-mechowiskowe łąki z Calthion. Oczywiście przykłady, które
> podałaś, to na pewno nie 6510, nawet jeżeli są "łąką" w sensie ewidencji
> gruntów.

W instrukcji inwentaryzacyjnej siedlisk nieleśnych dla LP było
nadmienione, żeby wilgotne łąki wykazywać jako 6510. I tak też robiliśmy.

Natomiast takie płaty Cirsietum rivularis które były mocno zabagnione,
związane z wapieniem (o czym pisał wcześniej Krzysiek Świerkosz), z
dużym pokryciem warstwy mszaków, większym udziałem niskich turzyc, np.
Cirisetum rivularis caricetosum davallianae, C. r. caricetosum nigrae
zaliczałem do 7140 - bo są to właściwie siedliska niskotorfowiskowe.
Zwłaszcza że takie łąki najczęściej występują w kompleksie z mechowiskami.

Pozdrawiam,

--
Michał Smoczyk, msmoczyk[malpa]biol.uni.wroc.pl