[Inwentaryzacja w LP] Tym razem inwentaryzacja w Pakach Narodowych

Stanisław Kucharzyk stku w go2.pl
Czw, 4 Paź 2007, 16:01:06 CEST

Temat jakoś nie pojawił się dotychczas na forum ale również parki narodowe muszą zakończyć inwentaryzację siedlisk do 8 X.
W parkach niby wszystko jest wiadome są mapy fito ale nie do końca u nas, w Bieszczadach musieliśmy "dokartować" 3000 ha na terenach przejętych po 1996 roku. Teraz próbuję sklecić w GISie dawną mapę fito z nową inwentaryzacją i właśnie pojawiają się liczne pytania...
Np. nasze borówczyska połoninowe (bez bażyny obupłciowej więc te suchsze), czy można je zaliczyć do 4060 w polskim poradniku znów wąsko ujęte Empetro-Vaccinietum ale w "Interpretation manual of European Union habitats" EUR 25 jako jeden z podtypów jest wymieniony:
31.4A - High mountain dwarf bilberry heaths
Vaccinium-dominated dwarf heaths of the sub-alpine belt of southern mountains, in particular, of
the northern and central Apennines, the Balkan Range, the Helenides, the Pontic Range and the
Caucasus, with Vaccinium myrtillus, Vaccinium uliginosum s.l., Vaccinium vitis-idaea and,
locally, Empetrum nigrum. They are richer in grassland species than the communities of 31.44
and often take the appearance of alpine grassland with dwarf shrubs. Vaccinium myrtillus also
plays a much more dominant role, in lieu of Vaccinium uliginosum and Empetrum
hermaphroditum.
U nas w tych borówczyskach dominuje Vaccinium myrtillus z domieszką Vaccinium vitis-idaea wyjątkowo Vaccinium uliginosum natomiast tam gdzie jest Empetrum wydzielane jest Empetro-Vaccinietum
Drugi problem - zarośla subalpejskie z Sorbus aucuparia i Alnus viridis z runem najczęściej ziołoroślowym. Na stronie PAN znalazłem że była to polska propozycja rozszerzenia listy, która miała być przyjęta poprzez rozszerzenie definicji siedliska 4180 (chyba literówka i powinno być 4080). Ale na razie w Manualu z kwietnia 2003 (EUR 25) takiego rozszerzenia nie ma i dalej jest tam tylko o Salix na co "łapie się" jedynie nasze zbiorowisko zarośli wierzbowo-olszowych Salix silesiaca-Alnus viridis (co raczej niepoważnie wygląda jako, że ani bardziej bogate w gatunku ani bardziej cenne niż inne połoninowe zarośla). Tu jestem w kropce na dzień dzisiejszy myślę, że po prostu wpiszę te zarośla do 6430 bo runo jest faktycznie bardziej ziołoroślowe niż na połoninach bez zarośli.
Gdyby ktoś mógł mi coś podpowiedzieć byłbym wdzięczny
Pozdrawiam
Stanisław Kucharzyk