[Inwentaryzacja w LP] inwentaryzacja naskalnych

Remigiusz Pielech remekpielech w o2.pl
Nie, 30 Wrz 2007, 00:46:45 CEST

Witam,

> traktowanie Aegopodion podagrariae,  antropogenicznych,
> nitrofilnych okrajków jako siedliska "naturowego" nie bardzo  mi się
> podoba. Idąc tym tropem, należałoby do "Natury" zaliczać
> np. zapuszczone niemieckie cmentarzyki rozsiane po mazurskich
> lasach, a  także niektóre przychacia...

w takich sytuacjach moim zdaniem powinniśmy się kierować tzw. wiedzą
ekspercką (jakkolwiek to brzmi). Opisane wyżej układy, podobnie jak
łany pokrzywy na dzikim wysypisku śmieci, to przecież siedliska
zastepcze dla nitrofilnych gatunków roślin. Gdy jednak te same gatunki
rosną na swoich pierwotnych, "naturalnie eutrofizowanych" (skrót
myślowy) siedliskach w dolinie rzecznej i jeszcze przy współudziale
innych nitrofilnych bylin, to już w moim odczuciu zmienia postać
rzeczy i takie układy będę kalsyfikował jako 6430.

> Jeśli chodzi o Filipendulion, to przecież skoszenie  tego
> powoduje zwykle, że zaliczylibyśmy to do
> Calthion/Molinion/Alopecurion.  Takie zapuszczone łączki
> klasyfikowałem jako 6510.

A tu pojawia się problem dynamiki roślinności. Ja przyjąłem zasadę
opisywania tego, co aktualnie widzę. Zastanawiając się co by było
gdyby... łatwo można wpaść w pułapkę nadinterpretacji. Co jeśli
przestaną wypasać ten Nardion i zaczną go kosić raz do roku? Co
jeśli zaczną wypasać nadrzeczne ziołorośla? etc. Szereg fitocenoz
charakteryzujących różne siedliska przyrodnicze należy do tego samego
dynamicznego kręgu, tak więc z czasem wraz z postępującą sukcesją lub
antropopresją typy siedlisk mogą się zmieniać.

> Co innego ziołorośla Petasites hybridus w  sąsiedztwie źródlisk -
> te zaliczałem do 6430 (np. w ndl. Gołdap, NE  Polska).
>
> Pozdrawiam,
> Paweł Pawlikowski
>
> PS. Wydaję mi się, że na dobrą sprawę, niemal  wszystkie "welony"
> w Polsce, ze względu na udział (dominację!) neofitów, nie  powinny
> być traktowane jako siedlisko N2000.

Pieknie wykształcone zbiorowiska welonowe bez neofitów spotykałem w
Dolinie Odry oraz w Sudetach, a są pewnie jeszcze w innych rejonach...

--
Pozdrawiam,
 Remek Pielech