[Inwentaryzacja w LP] naturowa herpetofauna

Radosław Dzięciołowski dzieciol w salamandra.org.pl
Czw, 27 Wrz 2007, 11:05:51 CEST

> W przypadku drugiej grupy metodyka zakładała, że leśnicy mają przede
> wszystkim stwierdzić obecność tych gatunków lub grup gatunków, a następnie
> szybko przekazać tę informację specjalistom, którzy oznaczą gatunek,
> sprawdzą liczebność, itp. Tak to przygotowałem m.in. dla letnich i zimowych
> schronień nietoperzy i kumaków. Następnie DGPL zdecydowała, że letnie
> schronia nietoperzy nie będą inwentaryzowane (W poznańskiej RDLP
> zmodyfikowano to następnie w ciekawy sposów - letnie kolonie były
> inwentaryzowane "za karę" w nadleśnictwach, w których nie stwierdozno
> [...]

Z tego, co pamietam z narady w RDLP Poznan to DGLP (ale bez zarzadzenia)
zasugerowala, ze jesli nadlesnictwo robilo zima inwentaryzacje nietoperzy,
to latem juz nie musi. Nie wiem jednak, czy bylo to w formie niepisanej
decyzji, przekazanej wszystkim, czy raczej odpowiedz na jakies zadane
pytanie.
Ale w nietoperzach powstal koszmarny balagan i w ogole nadlesnictwa mialy
sobie znalezc chiropterologow. DGLP przekazala do rdLP dyspozycje
inwentaryzacji zimowej w polowie lutego, nastepnie tamte albo negocjowaly
samodzielnie, albo oddawaly inicjatywe do nadlesnictw. Poniewaz do rdLP
metodyki dotarly chyba 2 kwietnia, wiec nie wszyscy w LP dali sie przekonac,
ze inwentaryzowanie zimowiska znajdujacego sie 5 m od najblizszego
wydzielenia lesnego ma byc wlaczone do tych prac. A formularz sprawozdwczy
na stronach DGLP w ogole nie przewiduje mozliwosci dokonania wpisu takiego
obiektu. Tymczasem nawet nietoperze zwiazane z domami itp. bardzo czesto
wykorzystuja lasy zerujac w nich. W zwiazku z tym w roznych czesciach kraju
prace terenowe i szczegolowosc raportowania sa na bardzo roznym poziomie i
jest to tylko material do dalszego uzupelniania. W moim przekonaniu wnioskow
ogolnokrajowych o nietoperzach nie bedzie mozna wskazac zadnych. Ale w LP
chyba czesc decydentow zaczela uzmyslawiac sobie specyfike tej grupy.
Pozdrawiam.
Radek Dzieciolowski