[Inwentaryzacja w LP] Inwentaryzacja

Jerzy Solon j.solon w twarda.pan.pl
Czw, 20 Wrz 2007, 13:22:40 CEST

On Wed, 19 Sep 2007, Pawel Pawlaczyk wrote:

Odpowiedzi na pytania Pawˆa:

b) w przypadku siedlisk pospolitych w le˜nictwie (le˜nictwie nie
nadle˜nictwie) maˆe pˆaty byˆy pomijane - tym bardziej ze wystepowaˆy
najcz©˜ciej na granicach kompleksu le˜nego (np. gr¥dy granicz¥ce z wsia).
W przypadku siedlisk relatywnie rzadkich - oczywi˜cie wnoszone do
inwentaryzacji (cho† w wiekszo˜ci - poza siedliskami wilgotnymi - byˆy
kategorii C)

c) moja koncepcja jest taka, ¾e wa¾niejszy jest CALY kompleks dynamiczny i
on powinien by† traktowany jako caˆo˜† dla planowania przyszlych zabiegow
(gospodarczych, ochronnych itd). Oczywiscie kazdy wyodrebniony fragment
(wydzielenie drzewostanowe) dostawal oddzielna karte z pelnym opisem.
Zastanawialem sie rowniez nad wprowadzeniem "strefy buforowej" na granicy
w¥skich pas¢w ˆ©gowych, bo s¥ sytuacje, gdy z ˆ©giem granicz¥ nasadzenia
topolowe lub nawet ˜wierkowe (ale jeszcze na siedlisku ˆ©gu). To byˆo
trudne dla le˜niczych, bo oni w wiekszo˜ci nie widzieli kontekstu przestrzennego
poszczeg¢lnych wydzieleä drzewostanowych

d) decyzje byˆy jednak indywidualne dla ka¾dego pˆatu (nie chodzi tylko o
wielko˜† ale i obecny stopieä i kierunek sukcesji oraz skˆad
florystyczny). M¢j og¢lny pomysˆ (wypracowany zespoˆowo wiele lat temu
przy pracach nad planem ochrony Kampinoskiego Parku Narodowego) jest taki,
¾e nie jest wa¾ne ka¾de wrzosowisko lub murawa oddzielnie; wa¾ne jest
natomiast zapewnienie ci¥gˆego wyst©powania tych zbiorowisk w danym
kompleksie le˜nym (niekoniecznie w tych
samych miejscach). Zalecenie praktyczne st¥d wynikaj¥ce - tam gdzie to
mo¾liwe i sensowne - op¢zniac procesy sukcesyjne, natomiast nie tworzyc
"dziaˆalno˜ci ogrodniczej" (przy okazji - do takiego dziaˆania i
caˆkowitej kontroli nad skˆadem i struktur¥ pˆat¢w namawiaj¥ niekt¢rzy
eksperci zagraniczni z kt¢rymi miaˆem do czynienia przy "planach
zarz¥dzania obszarami NAtura2000). Drugie zalecenie to chroni† i
protegowa† nowo powstaj¥ce takie miejsca (kt¢re w obecnej inwentaryzacji
jeszce po prostu nie istniej¥)

12. Oczywi˜cie - ju¾ nieformalnie robimy liste ekspert¢w ktorzy bed¥
zaproszeni do dyskusji. Paweˆ Pawlaczyk oczywis†ie na niej jest.

> b) decyzja co do traktowania maÿÿych pÿÿat¢w izolowanych (uwzgl©dniaÿÿ czy
> nie uwzgl©dniaÿÿ)
>
> i co z nimi robiliÿÿcie?
>

> c) problem, czy w w przypadku doliny zaj©tej przez potencjalny ÿÿ©g
> Fraxino-Alnetum, ale posiekanej na kawaÿÿki o r¢¾nym wieku drzewostanu z
> r¢¾nym wyksztaÿÿceniem runa, uwzgl©dniaÿÿ tylko kilka maÿÿych powierzchni
> dobrze wyksztaÿÿconych, czy te¾ raczej wa¾niejszy jest caÿÿy kompleks
> dynamiczy (ze stadiami de- i regeneracyjnymi, kt¢rych poÿÿo¾enie b©dzie si©
> zmieniaÿÿ w czasie)
>
> i co z tym robiliÿÿcie?

> [...]

Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej InwentaryzacjaLP